Pristup informacijama

Najčešća pitanja i odgovori

5.7.2021

Što je Vijeće ministara Bosne i Hercegovine i kako radi?

Vijeće ministara BiH je tijelo izvršne vlasti Bosne i Hercegovine, koje u skladu s člankom 2. Zakona o Vijeću ministara BiH vrši svoja prava i dužnosti kao vladine funkcije, u skladu s Ustavom BiH, zakonima i drugim propisima Bosne i Hercegovine.

U ostvarivanju svojih prava i dužnosti Vijeće ministara donosi odluke, zaključke i rješenja, usvaja nacrte i prijedloge zakona, analize, informacije, strateške dokumente, programe, sporazume, protokole i druge akte.

 

Na koji način Vijeće ministara BiH donosi odluke?

Vijeće ministara BiH radi i odlučuje u sjednicama. Da bi moglo donositi odluke, na sjednici mora biti prisutno više od polovice članova Vijeća ministara BiH.

Vijeće ministara BiH donosi akte iz svoje nadležnosti većinom glasova članova koji su prisutni i glasaju o svim pitanjima i temama o kojima u daljnjoj proceduri konačno odlučuje Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine.

O ostalim pitanjima, uključujući i konačne odluke Vijeća ministara BiH, odluke se u pravilu donose konsenzusom članova koji su prisutni i glasaju, a osobito o propisima, imenovanjima i postavljenjima iz djelokruga Vijeća ministara, Poslovnika i njegova tumačenja.

U slučaju da se konsenzus ne postigne, predsjedatelj Vijeća ministara BiH saziva člana odnosno članove Vijeća ministara koji je (su) protiv kako bi se postiglo rješenje. U slučaju da konsenzus ne bude postignut u roku od sedam dana ni na taj način, odluku donosi Vijeće ministara BiH većinom glasova članova koji su prisutni i glasaju, a koja podrazumijeva glas najmanje jednog člana svakog konstitutivnog naroda.(vidjeti točku d)  Autentičnog tumačenja)

Odluke Vijeća ministara BiH su donesene danom usvajanja na sjednici, osim ako Vijeće ministara ne odluči drugačije, i objavljuju se u Službenom glasniku BiH.

 

Kako se bira Vijeće ministara BiH?

Predsjedatelja Vijeća ministara Bosne i Hercegovine imenuje Predsjedništvo Bosne i Hercegovine kod svakog novog mandata Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, vodeći pri tom računa o principu zastupljenosti iz članka IX.3. Ustava Bosne i Hercegovine.

Odluka o imenovanju donosi se najkasnije 15 dana nakon održavanja konstituirajuće sjednice Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine u novom sastavu.

Odluka o imenovanju se odmah dostavlja Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine na odobravanje.

Predsjedatelj Vijeća ministara BiH stupa na dužnost nakon što njegovo imenovanje odobri Zastupnički dom i nakon toga, najkasnije u roku od 35 dana, imenuje ministre i zamjenike ministara te traži od Zastupničkog doma potvrdu imenovanja.

Ministri i zamjenici ministara stupaju na dužnost odmah nakon potvrde Zastupničkog doma.

Smatra se da je Vijeće ministara uspostavljeno i operativno kada se ispune sljedeći uvjeti:

- da je predsjedatelj Vijeća ministara imenovan i potvrđen suglasno zakonu;

- da je broj ministara i zamjenika ministara koji su imenovani i potvrđeni suglasno zakonu dovoljan da se osigura da Vijeće ministara može održavati sjednice i donositi odluke ili postupati suglasno zakonu.

Dok Vijeće ministara ne bude uspostavljeno i operativno, dotadašnje Vijeće ministara ostaje u tehničkom mandatu.

 

Je li propisana procedura imenovanja predsjedatelja Vijeća ministara BiH u slučaju da se ne potvrdi prvobitni prijedlog Predsjedništva o imenovanju?  

Ako Zastupnički dom ne potvrdi odluku Predsjedništva BiH o imenovanju predsjedatelja Vijeća ministara BiH, Predsjedništvo BiH je dužno u roku od osam dana imenovati drugog predsjedatelja Vijeća ministara BiH i takvu odluku dostaviti na potvrdu Zastupničkom domu.

Ako Zastupnički dom ne potvrdi odluku predsjedatelja Vijeća ministara BiH o imenovanju ministra ili zamjenika ministra, predsjedatelj Vijeća ministara dužan je u roku ne duljem od osam dana imenovati drugu osobu na to mjesto i takvu odluku dostaviti na potvrdu Zastupničkom domu, ili podnijeti ostavku.

Procedura kandidiranja i imenovanja predsjedatelja Vijeća ministara BiH, ministara i zamjenika ministara podrobnije je propisana u Zakonu i izmjenama i dopunama Zakona o Vijeću ministara BiH, koji je Parlamentarna skupština BiH usvojila na 85. sjednici Zastupničkog doma, održanoj 18. rujna 2006. godine, i na 63. sjednici Doma naroda, održanoj 20. rujna 2006. godine.

 

Tko su članovi Vijeća ministara BiH?

Vijeće ministara BiH čine predsjedatelj i ministri, i to:

-          ministar vanjskih poslova

-          ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa

-          ministar financija i trezora

-          ministar komunikacija i prometa

-          ministar civilnih poslova

-          ministar za ljudska prava i izbjeglice

-          ministar pravde

-          ministar sigurnosti

-          ministar obrane.

Radi boljeg i efikasnijeg izvršavanja vladinih funkcija, predsjedatelj Vijeća ministara BiH ima ovlast da imenuje dva ministra za zamjenike predsjedatelja Vijeća ministara BiH.

Ukupni sastav Vijeća ministara BiH će u tijeku cijelog mandata biti u potpunosti u skladu s Ustavom Bosne i Hercegovine, osobito njegovim čl. V.4.(b) i IX.3., te će se u skladu s tim u Vijeću ministara BiH osigurati jednaka zastupljenost konstitutivnih naroda Bosne i Hercegovine.

Predsjedatelj Vijeća ministara BiH i zamjenici predsjedatelja su iz različitih naroda.

U sastavu Vijeća ministara BiH ili na dužnosti generalnog tajnika Vijeća ministara BiH mora se osigurati najmanje jedno mjesto za pripadnike ostalih.

(Svaki ministar ima jednog zamjenika ministra, osim ministra obrane, koji ima dva zamjenika. Zamjenici ministara su iz različitih konstitutivnih naroda u odnosu na ministra.

Zamjenici ministara zamjenjuju ministre u slučaju njihove odsutnosti ili spriječenosti da obavljaju dužnost. Zamjenik ministra koji sudjeluje na sjednici Vijeća ministara BiH umjesto odsutnog ministra ima pravo odlučivati u njegovo ime po svim ili po pojedinim pitanjima u skladu s ovlasti koju mu odsutni ministar prenese i koji o tome pisano obavijesti predsjedatelja Vijeća ministara.)

 

Koje akte donosi Vijeće ministara BiH?

Vijeće ministara BiH u ostvarivanju svojih prava i dužnosti donosi sljedeće akte:

a) odluke

b) zaključke

c) rješenja

d) naputke.

Vijeće ministara BiH usvaja:

a) nacrte i prijedloge zakona koji se upućuju Parlamentarnoj skupštini BiH, odnosno Predsjedništvu BiH (zakon o proračunu)

b) analize

c) informacije

d) izvješća

e) druge akte koje razmatra Vijeće ministara.

 

Podnosi li Vijeće ministara BiH ostavku ako to učini predsjedatelja Vijeća ministara BiH?

Predsjedatelj Vijeća ministara BiH može podnijeti ostavku bez obrazloženja. Ostavku podnosi Predsjedništvu BiH.

Ako predsjedatelj Vijeća ministara BiH podnese ostavku ili ako je trajno spriječen vršiti svoju dužnost, Vijeće ministara daje ostavku u cjelini, a dužnost obavlja do potvrde novog predsjedatelja i članova Vijeća ministara BiH.

 

Može li predsjedatelj Vijeća ministara BiH smijeniti ministra?

Predsjedatelj Vijeća ministara može pokrenuti postupak za smjenu ministra i zamjenika ministra. Parlamentarna skupština donosi odluku o potvrdi smjene ministra ili zamjenika ministra.

Predsjedatelj Vijeća ministara u skladu s postupkom predviđenim člankom 10. Zakona o Vijeću ministara BiH imenovat će novog ministra, odnosno zamjenika ministra. Novoimenovani ministar, odnosno zamjenik ministra, preuzima dužnost nakon potvrde Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH.

 

Kojim propisima je regulirana suradnja Vijeća ministara BiH s Predsjedništvom BiH i Parlamentarnom skupštinom BiH?

Ustavom Bosne i Hercegovine, Zakonom o Vijeću ministara BiH (Odnosi s Parlamentarnom skupštinom Bosne i Hercegovine: čl. 34. – 38., Odnosi s Predsjedništvom Bosne i Hercegovine: čl. 39. – 41.) i Poslovnikom o radu Vijeća ministara (Odnosi s Parlamentarnom skupštinom Bosne i Hercegovine: čl. 65. – 81., Odnosi s Predsjedništvom Bosne i Hercegovine: čl. 82. – 89.).

 

Ima li Vijeće ministara BiH srednjoročni program rada?

Da. Vijeće ministara Bosne i Hercegovine usvaja srednjoročni program rada koji je osnova za pripremu dokumenta okvirnog proračuna za trogodišnje razdoblje i srednjoročnih planova rada institucija Bosne i Hercegovine. Tijela uprave Bosne i Hercegovine dužna su donijeti srednjoročne planove rada i godišnje programe rada zasnovane na srednjoročnom programu rada Vijeća ministara Bosne i Hercegovine.

 

Koji je rok za usvajanje proračuna institucija BiH i gdje mogu pronaći proračun?

Nacrt zakona o proračunu institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obveza Bosne i Hercegovine za sljedeću godinu Ministarstvo financija i trezora podnosi Vijeću ministara najkasnije do 1. listopada tekuće godine.

Vijeće ministara obvezno je Predsjedništvu Bosne i Hercegovine podnijeti nacrt zakona o proračunu institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obveza Bosne i Hercegovine za sljedeću godinu najkasnije do 15. listopada tekuće godine.

U skladu s vlastitim poslovnikom, Predsjedništvo Bosne i Hercegovine dužno je podnijeti za sljedeću godinu prijedlog zakona o proračunu institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obveza Bosne i Hercegovine Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine do 1. studenoga tekuće godine.

Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine razmatra prijedlog zakona o proračunu institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obveza Bosne i Hercegovine koji podnosi Predsjedništvo Bosne i Hercegovine i, u skladu s vlastitim poslovnikom, usvaja zakon o proračunu do 31. prosinca tekuće godine. Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine usvaja zakon o proračunu institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obveza Bosne i Hercegovine do 31. ožujka svake godine.

Ako Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine ne usvoji zakon o proračunu prije početka fiskalne godine, financiranje će biti privremeno sve do stupanja na snagu tog zakona. Odluku o privremenom financiranju donosi Vijeće ministara BiH kvartalno.

Proračun institucija Bosne i Hercegovine možete pronaći na internetskoj stranici Vijeća ministara BiH www.vijeceministara.gov.ba ili www.savjetministara.gov.ba i na internetskoj stranici Ministarstva financija i trezora www.mft.gov.ba

 

Imate li pripremljen i objavljen proračun za građane i gdje ga mogu pronaći?  

Da.  Proračun za građane je pojednostavljena verzija proračuna institucija i međunarodnih obveza Bosne i Hercegovine kreirana tako da bude jasna, razumljiva i dostupna velikom dijelu populacije.

Proračun za građane je dostupan na internetskoj stranici Vijeća ministara BiH www.vijeceministara.gov.ba  ili www.savjetministara.gov.ba  i na internetskoj stranici Ministarstva financija i trezora www.mft.gov.ba


Kolika su mjesečna primanja i dodatci na plaću predsjedatelja Vijeća ministara  BiH i ministara BiH?

Osnovna plaća utvrđuje se množenjem osnovice za obračun plaće i pripadajućeg koeficijenta. Platni razredi i koeficijenti za izabrane i imenovane osobe definirani su Zakonom o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine, koji je, s izmjenama i dopunama, objavljen na web-stranici Ministarstva financija i trezora BiH. Link na zakon:

https://mft.gov.ba/Content/OpenAttachment?id=312a5e47-a402-41f1-ac62-e2d780e1c01c&lang=hr

Prema ovom zakonu, koeficijent predsjedatelja Vijeća ministara BiH iznosi 9.00, zamjenika predsjedatelja 8,80, a ministara 8,50.

Odlukom Vijeća ministara BiH utvrđena je osnovica za obračun plaće zaposlenim u institucijama Bosne i Hercegovine, a od 1. 4. 2023. godine  iznosi 600,00 KM. Plaća se uvećava za “minuli rad”, odnosno 0,5% za svaku godinu provedenu na radu.  

Istodobno je definirana  visina novčane naknade za ishranu tijekom rada u iznosu 6,00 KM za svaki dan proveden na radu.

Prema važećoj Odluci o načinu i postupku ostvarivanja prava zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine na troškove smještaja, naknadu za odvojeni život i naknadu za privremeno raspoređivanje, izabrana ili imenovana osoba ima pravo na mjesečnu naknadu za odvojeni život u iznosu 300,00 KM, pod uvjetom da joj je mjesto prebivališta udaljeno od mjesta rada više od 80 km. 


Koliko je uposlenih bilo u institucijama Bosne i Hercegovine u 2020. godini?

Prema Izvješću o izvršenju proračuna institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obveza BiH za 2020. godinu, na dan 31.12. 2020. godine u institucijama BiH ukupan broj uposlenih je iznosio 22.355. Tabelarni prikaz broja uposlenih prema institucijama je dostupan putem linka:

https://www.vijeceministara.gov.ba/home_right_docs/default.aspx?id=35936&langTag=hr-HR


Razmatraju li neka tijela propise prije sjednice Vijeća ministara i ako je odgovor potvrdan, koja su to tijela?

Da. To su Odbor za unutarnju politiku i Odbor za ekonomiju.

Odbor za unutarnju politiku je koordinirajuće tijelo za oblasti iz djelokruga rada Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice, Ministarstva civilnih poslova, Ministarstva pravde i Ministarstva sigurnosti. Sva pitanja iz nadležnosti navedenih ministarstava prije rasprave na sjednici Vijeća ministara obvezno se prethodno raspravljaju na sjednici Odbora za unutarnju politiku.

Odbor za ekonomiju je koordinirajuće tijelo za oblasti iz djelokruga rada Ministarstva za vanjsku trgovinu i ekonomske odnose, Ministarstva financija i trezora i Ministarstva komunikacija i prometa. Sva pitanja iz nadležnosti navedenih ministarstava prije rasprave na sjednici Vijeća ministara obvezno se prethodno raspravljaju na sjednici Odbora za ekonomiju.

 

Koje su nadležnosti Generalnog tajništva Vijeća ministara BiH?

Generalno tajništvo Vijeća ministara BiH obavlja poslove koji se odnose na: pripremu sjednica i sastanaka, vođenje zapisnika, vođenje evidencije, informiranje javnosti, praćenje provedbe odluka Vijeća ministara, protokol, obavlja materijalno-financijske, administrativne i tehničke poslove za Vijeće ministara u izvršavanju njegovih zadataka, stara se o objavljivanju odluka Vijeća ministara u službenim glasilima te vrši i druge poslove koje mu odlukom dodijeli Vijeće ministara.

Što radi Fiskalno vijeća BiH?

Zadatak Fiskalnog vijeća je koordinacija fiskalne politike u BiH kako bi se osigurala makroekonomska stabilnost i fiskalna održivost Bosne i Hercegovine, Federacije Bosne i Hercegovine, Republike Srpske i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. 

Među ostalim, Fiskalno vijeće usvaja prijedloge globalnog okvira fiskalne bilance i politika u BiH, kao i kratkoročnih i dugoročnih makroekonomskih projekcija; prati realizaciju utvrđenih ciljeva i kriterija prilikom donošenja i izvršavanja proračuna te koordinira aktivnosti u poštovanju proračunskih kalendara. Nadležnosti i odgovornosti Fiskalnog vijeća propisane su Zakonom o Fiskalnom vijeću u BiH („Službeni glasnik BiH“, broj 63/08).

 

Tko su članovi Fiskalnog vijeća BiH?

Fiskalno vijeće čini šest članova, i to:

- predsjedatelj Vijeća ministara Bosne i Hercegovine

- predsjednik Vlade Republike Srpske

- premijer Federacije Bosne i Hercegovine

- ministar financija i trezora Bosne i Hercegovine

- ministar financija Republike Srpske

- ministar financija Federacije Bosne i Hercegovine.

Sjednicama Fiskalnog vijeća, u svojstvu promatrača i bez prava glasa, prisustvuju i guverner Centralne banke Bosne i Hercegovine i predsjednik Vlade Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.

Fiskalnim vijećem predsjedava predsjedatelj Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, a u slučaju njegove spriječenosti, premijer Federacije Bosne i Hercegovine ili predsjednik Vlade Republike Srpske, naizmjenično.

 

Postoji  li propis kojim  je regulirano ponašanje službenika u institucijama?

Ponašanje državnih službenika regulirano je Kodeksom državnih službenika u institucijama BiH („Službeni glasnik BiH“, broj 49/13), koji možete pročitati putem linka  https://vijeceministara.gov.ba/akti/informacije/default.aspx?id=20374&langTag=hr-HR

  

Pristup informacijama