Predsjedatelj Vijeća ministara Bosne i Hercegovine dr. Denis Zvizdić obratio se u Sarajevu na ceremoniji svečane dodjele nagrade "25. novembar - za životno djelo iz oblasti književnosti" za 2018. godinu, koju je ove godine dobio bosanskohercegovački pjesnik, prozaik i filmski scenarist Abdulah Sidran. Govor predsjedatelja Zvizdića objavljen je u cijelosti:

Dame i
gospodo,
uvažene
ekselencije
dragi
prijatelji!
Želim da iskažem svoje poštovanje inicijatorima i organizatorima
ove izuzetne manifestacije koja je, zbog ranijih - a posebno zbog ovogodišnjeg
laureata, postala vrijednosno mjerilo utemeljeno na valoriziranom kvalitetu,
dakle, na prepoznatljivom i praktično pokazanom i dokazanom talentu i
općeprihvaćenoj ostavštini koja ostaje ugrađena u kulturno naslijeđe našeg
društva, države, podneblja, regiona, poprimajući internacionalni karakter i
univerzalni značaj.
Skup temeljnih vrijednosti i posebnosti jednoga naroda čini njegov
identitet, a kultura predstavlja jednu od najvažnijih komponenti njegove
sadržajnosti.
U stvari, aktuelna je rasprava i pitanje: da li postoji razlika
između civilizacije i kulture. Da, civilizacija je materija, a kultura je
duhovnost. Civilizacija prosvjećuje, a kultura pruža mogućnost samospoznaje.
Zato ih je, i pored razlika, teško razdvojiti i potrebno ih je
posmatrati u sedimentima njihovog historijskog prožimanja – jer je civilizacija
oduvijek bila produkt nauke, izuma, tehnike, dok kulturu - kao produkt
umjetnosti, filozofije, religije, tradicije, karakterizira posebnost koja
je uvijek predstavljala stvaralačku
materijalnu, estetsku i duhovnu puninu.
Ali ovakav obrazac univerzalizma nije uvijek bio poštovan. Posebno
ne u BiH. I posebno ne kada su u pitanju Bošnjaci koji su, za razliku od drugih
naroda na našim prostorima, u prethodnom stoljeću, dakle decenijama, morali
kroz odbranu vlastite kulturne samobitnosti dokazivati, braniti i štititi svoj
historijski kontinuitet i pravo na nacionalni identitet.
Jedan od najdrastičnijih načina pokazivanja takvog ignorantskog
odnosa je bio odnos prema bosanskohercegovačkoj književnosti i ciljanog nepriznavanja njene zasebnosti, iza čega se
krila mnogo veća i opasnija namjera – a to je nepriznavanje Bošnjaka i
bosanskohercegovačke državnosti.
Jer, kako je to jednom prilikom rekao Alija Isaković: ”Ima li neko
sposoban, 1970, da odgovori na pitanje: Je li u BiH – bosanska književnost ili
je BiH ogranak srpske i hrvatske književnosti? Možda nema muslimanske
književnosti, ali to onda nije moguće jer u BiH
postoje muslimani i – šta će onda tom narodu tijelo bez duše ?”
Ali, kao što je rekao Mak Dizdar: “Vrijeme je da se misli o
vremenu” – tako su i sedamdesete godine i djela Rizvića i Isakovića, a posebno
pojava “Biserja kao izbora iz muslimanske književnosti” bile prijelomne u
razvoju bošnjačke kulture u vrijeme komunističke vladavine, poslije čega više
ništa nije bilo isto.
Tada posijano sjeme, kao dokaz postojanosti bosanskog jezika,
bošnjačke književnosti je sazrelo u kulturnu i duhovnu puninu, ne apstraktnog i
deklarativnog, nego stvarnog priznanja postojanja bošnjačkog naroda, sa
njegovim političkim dignitetom i kulturološkim zasebnostima utkanim u
višeznačnost BiH –kako to Rizvić i Isaković, kao nosioci spomenutih vrijednosti lucidno, vizionarski i
historijski utemeljeno kažu: “BiH nije zemlja mržnje i straha, već fundus
različitosti koje se time ne isključuju, već predstavljaju tapiseriju bogate
tradicije i duhovnosti”.
Decenijama
poslije, o Bosni i “bosanskom duhu”, u drugačijim okolnostima, ali sa istom
spoznajom o Bosni kao
paradigmi suživota i multikulturalnosti, fra Petar
Anđelović kaže:
„Bosna
je važna jer je ona oznaka za civilizacijski proces koji se kroz historijske
promjene i političke događaje odvijao tijekom cijelog jednog milenija.
Bosna
je uvijek bila mjesto susreta naroda, religija i običaja i po tome je bila
neobična, zanimljiva i velika, i kao takvoj njoj nema smrti, jer ako bi nestala
Bosna, nestao bi primjer kako bi ljudi mogli živjeti zajedno i nadživjeti sve
prijetnje nadolazećih vremena.“
Upravo
zbog ovakvog bića Bosne i Hercegovine, zbog jedinstvenog prožimanja njenih
kultura i običaja, zbog te tapiserije različitosti, bilo je sasvim logično, pa
skoro i jedino moguće, da se upravo u njoj, kao očekivanom i projiciranom
garantu jedinstva buduće jugoslavenske federacije održe ZAVNOBiH i AVNOJ kao
možda dva najznačajnija okupljanja u modernoj historiji južnoslovenskih naroda.
Posebnost
BiH tada nije bila sporna, ali, nažalost, odstupilo se od iskazanog stava o
nacionalnoj ravnopravnosti Bošnjaka, iako je duh ZAVNOBiH-a svoju istinsku
sadržajnost i pojavnost imao upravo u BiH – jer se nikada u savremenoj
bošnjačkoj historiji nije pojavio pokret koji bi opstojnost Bošnjaka posmatrao
kao unilateralan koncept ili koji bi negirao Bosnu kao višeslojnu nacionalnu
zajednicu, njenu samostalnost ili njen multietnički karakter.
Naprotiv,
Bošnjaci očuvanje svoje nacionalnosti i duhovnosti vide u kauzalnoj povezanosti
sa zaštitom, očuvanjem i jačanjem države BiH.
Zbog
toga je ZAVNOBiH važan i zbog toga, trezveno, bez glorifikacije i
pretjerivanja, ali sa odnosom poštovanja prema temeljnim postulatima, želimo da
obnavljamo i jačamo vrijednosti ZAVNOBiH-a.
I da
našim najboljim građanima, intelektualcima i umjetnicima dodjeljujemo nagrade
nazvane po tom datumu i događaju. Da se ne zaboravi, to je bio temelj obnove
državnosti naše domovine, potvrđen međunarodnim priznanjem BiH kao ključnim i
najvažnijim političkim momentom XX stoljeća.
Na
kraju želim uputiti iskrene čestitke ovogodišnjem dobitniku i poželjeti mu,
prije svega, dobro zdravlje.
I
završit ću jednom rečenicom koju sam pročitao prije par dana, a koju je upravo
kazao naš laureat: „Bosna je“, kako on reče, „pametnija od svojih naroda“.
I
zaista je u pravu. A i njeno hiljadugodišnje trajanje svjedoči da je rekao
istinu.
A
veliki ljudi su samo oni koji su na strani istine i pravdoljubivosti. I
interesantno, to je i zadatak književnosti – da bude, kako kaže Tolstoj, na
tragu istine.
Kako
u jednoj pjesmi reče nobelovac Kipling:
„Ako
možeš da sačuvaš vjeru u sebe kada sumnjaju u tebe,
Ako
možeš biti žrtva laži a da sam ne
upadneš u laž,
Ili
da te mrze a da sam ne daš maha mržnji,
Ako
možeš da pogledaš u oči i pobjedi i porazu,
Ako
možeš da gledaš tvoje životno djelo pretvoreno u prah i da ponovo prilegneš na
posao
I
izgubiš i ponovo počneš da stičeš,
Ako
možeš da sačuvaš svoju čast,
I da
ostaneš skroman,
Tada
ćeš biti veliki čovjek ...“
To je
naš Avdo.
Svako
dobro.